‘Er is bij mij een vuur aangewakkerd dat nooit meer is weggegaan.’

In de jubileumeditie van Alpha Life vertellen Dick en Elfriede Lock over hun ervaringen als vrijwilliger bij Alpha Nederland en de reizen die Dick voor Alpha heeft gemaakt naar allerlei landen. Dick heeft ook een indrukwekkend persoonlijk getuigenis. Hoe raakte God hem aan na een Alpha-conferentie in Londen? Je leest het hier:  

Dick Lock: In 1995 ging ik voor het eerst naar HTB (Holy Trinity Brompton, de kerk in Londen waar Alpha ontstaan is – red.). 46 jaar oud was ik toen. Ik had nog nooit van Alpha gehoord. Als 18-jarige dacht ik alles te weten over het geloof, ik was echt een evangelisch jongetje. Ik kende de Bijbel van voor tot achter, maar het zat vooral in mijn hoofd. Wat betekende het geloof nou voor mij persoonlijk?

Terugdenkend zijn mijn emoties niet zo ontwikkeld, Ik ben opgegroeid in een groot jongensgezin en was echt een bèta-jongen. Jarenlang heb ik gewerkt als leraar wiskunde en natuurkunde, daar zit weinig emotie in.

Opwekking

Ik hoorde dat er een opwekking gaande was bij HTB. ‘Daar was de Heilige Geest aan het werk’, zo werd er gezegd. Daar was ik wel nieuwsgierig naar. Ik wilde graag meer van Gods Geest beleven en besloot een lang weekend naar HTB te gaan.

Alle vier de diensten in dat weekend woonde ik bij en liet na elke dienst voor me bidden. Ik verlangde zo naar meer van Gods Geest. Het was steeds een goede tijd van gebed, maar waar ik naar verlangde gebeurde niet. Ik kreeg geen diepe ontmoeting met God. Enigszins teleurgesteld kwam ik thuis.

“Toen ik gewoon thuis schoolwerk zat na te kijken,
was God ineens in mijn kamer.”

Dick

Gods liefde

Maar in de week erna, toen ik gewoon thuis schoolwerk zat na te kijken, was het alsof God ineens in mijn kamer aanwezig was. Het was zo overweldigend! Ik moest enorm huilen omdat Gods liefde zo mooi was. God houdt zoveel van me, besefte ik met elke vezel van mijn lijf. Ik zei: ‘God, niet nog meer! Ik kan het niet handelen’.

‘Dit is zo’n mooi moment’, dacht ik, ‘maar morgen is het misschien weer weg. Mag ik dit alstublieft vasthouden?’, vroeg ik. Dat gebed is verhoord, de liefde van God is nooit meer weggegaan. Als je over Gods liefde begint, krijg je mij elke keer weer aan het huilen.

Die ontmoeting met God zorgde vooral voor een intrinsieke verandering. Er is bij mij een vuur aangewakkerd dat nooit meer is weggegaan. Het bleef niet bij dit eerste bezoek aan HTB. Totaal ben ik wel vijftien keer als Alpha-conferentieganger naar HTB in Londen geweest.

Verlangen

Ook de eerste Alpha-bijeenkomst in Nederland herinner ik me nog goed. Nicky Gumbel sprak en allerlei kerken waren vertegenwoordigd. We gingen samen zingen en vurig bidden om de Heilige Geest. Ik keek mijn ogen uit. Wat een eenheid en veelkleurigheid. En iedereen verlangde ernaar om het evangelie door te geven. Maar hoe dan? Iedereen wilde meer horen over Alpha.

Mijn geestelijke wereld werd door Alpha een stuk groter. ‘God houdt van alle mensen, in welke kerk dan ook’, ontdekte ik. Door Alpha heb ik ook het belang van bidden ontdekt. Gebed in de kerk is zo belangrijk.

“Alpha heeft veel potentiële kerkverlaters teruggezet in de kerk.”

Dick

Kerkverlaters

Alpha is als eerste bestemd voor mensen die Jezus nog niet kennen. Daarnaast is Alpha ook een enorm krachtig middel voor christenen. Een predikant vertelde me: “Tachtig procent van mijn actieve kerkleden zijn oud-Alpha-deelnemers”. Zij hebben bij Alpha iets beleefd van God en willen daar wat mee doen.

Alpha heeft veel potentiële kerkverlaters teruggezet in de kerk. Ik ben nu 72. Mijn hele leven ben ik christen geweest. Ik ben vrienden in het geloof verloren. Waar heb ik het aan te danken dat ik nog steeds geloof? Als ik niet zo betrokken was geweest bij Alpha had ik misschien ook wel bij de kerkverlaters gehoord. Ik heb God niet vastgehouden, Hij heeft mij vastgehouden en heeft Alpha daarvoor gebruikt.

Interview: Marijke Koers 
Fotografie: Daisy Ranoe